Amikor a germán törzsek a 3.-4. évszázadban Gallia és a mai Dél-Németország területén letelepedtek nemcsak átvették az antik világ ott megtalálható technikáját, hanem hozzáadták saját tudásukat is, többek között az előző fél évezredben a kelták által közvetített faesztergálást is.
A román kori esztergált termékek jó részét a krónikaírók képeiből ismerhetjük, pl. egy nürnbergi krónikából a 8. századból, ahol Máté evangélistát egy esztergált lábú írópult , valamint egy szintén esztergált lábú szék előtt ábrázolják A lengő esztergapad

Ennek az esztergának szíjmeghajtása volt, a szíj egyik vége a pedálhoz, a másik vége egy fölső rugalmas rúdhoz rögzített, mely az ellenerőt biztosítja, ha az esztergályos lelép a pedálról. Ekkor a mesternek már mindkét keze szabaddá válik. Ennek az esztergának az eredete nem ismert, valószínűsíthető, hogy jóval a 13.századi ábrázolása előtt már használatos volt. Leonardo da Vinci esztergája

Ez a konstrukció Németországban egészen a 19.századig fennmaradt, bár már Leonardo az 1500 évek fordulóján feltalálta a kerekes meghajtást. E zseniális művész és feltaláló rajzaiban lelhető fel a pedálos esztergapad hajlított (könyökös?) tengellyel és lendkerékkel, amivel a folyamatos mozgást biztosító esztergaorsót fedezte fel, ugyanazt a meghajtási módot, amit mi fonókerékként ismerünk. Művészi faesztergálás

A konstrukciós részletek, és művészi fogások óriási kincset jelentettek, ezeket nagy titokban őrizték. Különösen értékes volt a vezérgörbe segítségével ovális formákat létrehozó “Passig”esztergálás, melyre minden neves művész saját technikát fejlesztett ki. Híres matematikusok foglalkoztak a 18.században az esztergálás során felmerülő görbék elméletével.
A hagyományos körmozgástól eltérő technikákra – mint ovális, sokszög, figurális esztergálás – komoly készülékeket terveztek és gyártottak, ezekkel a hozzátartozó bonyolult vezérlés segítségével érméket, plaketteket tudtak letapogatni és utánesztergálni. Az esztergálás leáldozása ?
A múlt század elejére visszatekintve az esztergált bútoralkatrészek, használati tárgyak szinte túlcsordultak, az 1920-as évektől viszont fokozatos visszaszorulás tapasztalható. Ez köszönhető a fokozódó gépesítésnek, és egyéb technikák pl. marás , másolómarás elterjedésének, a kézi esztergálás egyre kisebb jelentőséggel bír az ipari termékek terén.
Továbbra is hódit viszont a barkácsolók körében, valamint a másik végleten a művészi munkák kivitelezésében. Különösen elterjedt , és kedvelt technika az angolszász területen (Anglia, USA, Ausztrália, Új-Zéland), ahol nagy rajongótábora van az esztergálásnak, kiállításokkal, gazdag irodalommal, valamint a mai technikát kihasználó videókkal, de erről a területről származnak a legnemesebb szerszámok is.
Forrás: Bernhard Nepelius